O souvislostech

Věda nesnímá z mučitelů zvířat hřích. Bertha von Suttnerová spisovatelka, nositelka Nobelovy ceny (1843-1914)
WebSeaplanet

Souvislosti nejvíc čtené

Právní stát je spoluvlastnictví občanů nikoliv kořist politiků
Nemám ambice ani chuť zakládat žádnou novou mesiášskou filozofii či ideologii, ani napravovat či vylepšovat...
Jak vidí Stephen Hawking Boha
Výběr krátkých úvah z Hawkingových knih poukazuje na jeho názor a víru v Boha a smysl jeho existence... Bůh...
Andreas Popp o demokracii, novém náboženství
Doba je již zralá pro tento text, ačkoli vím, kolik negativních emocí u mnoha lidí zřejmě vyvolá. Příčina...
Albert Einstein a Bůh
Předkládáme výběr krátkých úvah z Einstenových knih, článků a rozhovorů ve kterých se vyjádřuje k...
Mozek a jeho obdivuhodné schopnosti podle Jill Taylor
Dr. Jill Bolte Taylor prodělala v roce 1966 silné krvácení v levé hemisféře mozku, po které přestala chodit,...
Ken Robinson o našem hloupém vzdělávání
S humornou nadsázkou o ubohosti školských systémů a hloupých trendech ve vzdělávání dětí. To je, stručně...
Jak to vidí spisovatel Václav Cílek
Nad současnýmí událostmí a souvislostmi se zamýšlí Václav Cílek, geolog a spisovatel. Rozebírá téma co je...
Earthlings - Pozemšťané a Homo sapiens bez příkras
Jsme lidé, kteří po tisíciletí jsou závislí na vztahu ke zvířatům, jako zdroji potravy. Dnes, kdy dochází...
Fatální vir přenášejí šílené a přemnožené veverky !
Není nic krásnějšího, než sledovat tisíce veverek, jak překonávají širokou řeku. Jejich vztyčené ocásky...
Neviditelný džin Černobylu, první varování lidstvu
Kdo z vás ví, co dělal 26. dubna 1986? Já to vím. Byl jsem na hřebenu Mengušovských štítů. V Popradu bylo...
Je způsob vedení války v Libyi předobrazem dalšího omezování svobod lidí na celém světě po vzoru zákonů na ochranu terorismu v USA?
 
Právní stát je spoluvlastnictví občanů nikoliv kořist politiků PDF Tisk Email
Souvislosti - Organizace společnosti
Napsal: Bořivoj Pauk   
parlamentNemám ambice ani chuť zakládat žádnou novou mesiášskou filozofii či ideologii, ani napravovat či vylepšovat stávající politický systém – neboť ten je neopravitelný, procedurálně zastaralý a odsouzený k nevyhnutnému - leč příliš pomalému - a tím i nákladnému zániku. A to nejen v naší zemi.

Výkon spoluvlastnických práv (hospodaření se společnou věcí) je u malých či přirozeně vzniklých skupin (např. spoludědicové) relativně jednoduchý a přehledný (byť často nikoli bezkonfliktní), protože se mohou a musejí mezi sebou domluvit nemnozí jednotlivci a dosažení konsenzu hlasováním či dohodou, případně rozhodnutím soudu, je relativně snadné, stejně jako je poměrně snadné vyhodnocení následných ekonomických dopadů takto přijatého rozhodnutí.
U větších celků – tzv. právnických osob - je situace pochopitelně tím složitější, čím větším počtem fyzických osob je tato tvořena a čím větší je frekvence a závažnost (cena) rozhodování v této právnické osobě; (nelze svolávat hlasování všech členů i několikrát za den).

Hlavní problém je tudíž informačně-technologický.
V malých společenstvích, např. rodinách, se problémy řeší osobně nebo prostřednictvím zástupce či zmocněnce (advokát při rozvodu, dědictví, při kupní smlouvě apod.). Vztah mezi zmocněncem a zmocnitelem je jasný a přímočarý a i zákonem dostatečně upravený. Jinak je tomu u množiny zmocnitelů (např. občanů) a množiny jejich zmocněnců – (poslanců). Proto je nutno tento dosud zcela nepřehledný svazek a nepřehlednou spleť zájmových vazeb mezi oběma množinami nahradit s pomocí software (podobného bankovnímu) tak, aby i každá individuální a časově vymezená oboustranná vazba mezi voličem a jím zmocněným zmocněncem byla dohledatelná a její výsledky vyčíslitelné a podle různých účelných
třídících hledisek kumulovatelné a porovnatelné.

Ve výsledné fázi to vypadá tak, že občan si vybere z rejstříku akreditovaných zmocněnců (politiků) několik jemu blízkých, převede jim ze svého „účtu důvěry“ hodnotu +1 (nebo naopak hodnotu -1 či 0) - tj. aritmetický výraz hlasování „pro“, „proti“ a „zdržel se“. To může učinit kdykoliv průběžně vůči kterémukoliv registrovanému politikovi – bez ohledu na nějaké „volební období“ – které tím pádem zanikne a stane se obdobím průběžným a trvalým.

Mám v úmyslu iniciovat, případně i materiálně napomoci založit:
„Univerzální projekt konsenzuální správy sdíleného vlastnictví (majetku)“.


Software pohlídá nárůst či úbytek na „kontě důvěry“ jednotlivých politiků a permanentně bude aktualizovat jejich pořadí. Prvních 200 se dostane do parlamentu a každý z nich se tam udrží jen tak dlouho, dokud stav jeho konta neklesne pod úroveň posledního (dvoustého) v pořadí a nebude nahrazen tím politikem z registru, který dosáhne lepšího výsledku.

Každé hlasování parlamentu bude označeno číslem „veřejné zakázky“, před hlasováním ekonomicky vyhodnocené nezávislým ústavním orgánem a tímtéž orgánem nadále sledované až do jejího „umoření“. Zisk či naopak ztráta z každého jednotlivého rozhodnutí politiků se průběžně zaúčtuje nejen příslušným hlasujícím politikům v závislosti na jejich pozitivním či negativním postoji, ale zejména alikvotně i jejich konkrétním zmocnitelům
(voličům), kteří tak budou zodpovědněji sledovat, koho kdy zmocnili, neboť jestliže se dostanou „do mínusu“ budou (podobně jako v hokeji) vyloučeni ze hry na tak dlouho, než se jimi způsobená ztráta „umoří“. A ve hře zůstanou jen ti zmocnitelé (a jejich zmocněnci), kteří hlasovali
moudře a neškodně pro státní rozpočet, aniž by parazitovali na zbylých občanech - resp. ti voliči, kteří se od svých plýtvavých poslanců zavčas odvrátili.

Výsledný model je univerzálně použitelný pro správu jakékoliv právnické osoby, řízené z tohoto okruhu volbou vybranými osobami fyzickými. Tedy např. větší akciové společnosti, sportovní svazy, zájmové organizace s větším majetkem, a samozřejmě obce, kraje, země i státy.

Ten projekt nebude snadný, bude to týmová práce právníků legislativců, ekonomů, informatiků a programátorů, jejichž hlavní (a snad i jedinou) motivací bude zápal pro věc. Výsledek bude vybaven parametrickými regulátory a tlumiči, aby se systém příliš nerozkmital.

Nelze očekávat podporu žádné stávající ani budoucí politické strany – byť by se sebevíc zaklínala přímou demokracií a péčí o věci veřejné – protože jí v tom brání elementární parazitický pud sebezáchovy. Proto je třeba funkčnost modelu vyzkoušet na menším, leč dostatečně velkém i dlouhodobém vzorku – např. na paralelním „cvičném“ akademickém senátu či jiném útvaru studentské, akcionářské nebo jiné volené samosprávy
– pokud se je podaří pro myšlenku získat.
Takto zmocněným úspěšným politikům se to bohatě vyplatí, když uvážíme, že státní peníze, připadající až dosud politickým stranám, si rozdělí pouze aktivně činní poslanci. Pak i z tohoto důvodu ztratí motivaci k vlastní korupci a „lobistům“ se jejich snažení nesmírně prodraží, protože by namísto několika politiků museli získat (či uplatit) většinu voličů, kteří by si navíc jistě rozmysleli, za jakou cenu a na jak dlouho by mohli či chtěli pozbýt účast na další hře o osud své země.

Pro účely správy státu se ze stávající právní úpravy vyloučí některé přežívající nesmyslné a očividné nepravosti a bude nutno upravit právní řád, počínaje ústavou včetně listiny základních lidských práv, a to na základě těchto tezí:

1) Primárním subjektem práva je osoba fyzická. Osoba právnická je až odvozená od osob fyzických (je jejich účelovou a dočasnou kumulací, tudíž principiálně nemůže mít nikdy přednost - např. před soudem - před trvající a autentickou osobou fyzickou).

2) Každý člověk, který má být podroben výkonu pravomoci voleného zástupce, musí mít možnost takového zástupce volit či aktivně nevolit (hlasovat proti jeho zvolení). To znamená, že zaniknou m.j. i všechny účelově vymezené a rozdrobené volební obvody a budou nahrazeny obvodem jediným – tak vymezeným, aby obsáhl celou jurisdikci voleného orgánu. Volebním obvodem obecní samosprávy je území (katastr) obce, volebním obvodem státního orgánu je celý stát.

3) Volební právo a jeho výkon nesmí zůstat (a vůbec být) tajné či anonymní (podobně jako účty v bankách); může být pouze neveřejné, ale vždy dohledatelné a dokumentovatelné. Jak zmocněnec, tak zmocnitel musí znát (resp. mít možnost zjistit) svého partnera ve vzájemném vztahu po celou dobu trvání tohoto vztahu.
Politické strany tím ztratí svoje výsadní a diskriminující postavení ve společnosti a mohou se účastnit rovné a rovnoprávné soutěže s jinými akreditovanými a státem povolenými společenskými organizacemi.
Mohou např. podporovat vybrané politiky, ovšem pouze za vlastní – nikoli státní prostředky. Snadno proveditelným se stane referendum o čemkoli i přímá volba kohokoli.

Epilog:
Před zveřejněním textu (formou privátní inzerce) oslovil jsem - na straně jedné řadu známých politiků a jejich asistentů - na straně druhé řadu angažovaných politologů, politických komentátorů, ba i teologů. Odpovědí je moudrý a uvážlivý „postoj mrtvého brouka“ obou navzájem provázaných, symbiotických táborů, nerozlučně těžících z kapes občanů i ze zaběhnuté a oboustranně výnosné politické tradice.
Vždyť co by si ti chudáci počali, kdyby se z nich museli stát kvalifikovaní a kompetentní advokáti svých voličů, podřízení stejným kriteriím a normám - jako každé jiné ctihodné a svobodné povolání.

Ing. Bořivoj Pauk
 
Už jste četli tuto knihu ?

Komentáře  

 
#71 Odpověď panu Honzovi D:Pauk 2012-02-03 16:05
Je sice možné, ba pravděpodobné, že první reakcí nezodpovědných rovnostářských voličů na kroky zodpovědných politiků, by byl pokles jejich kont důvěry. Avšak populističtí politici, zadlužující stát, by brzy vypadli i se svými voliči a ve hře by zůstali pouze ti rozumní a šetrní. Pokud by se takoví rozumní voliči vůbec nenašli - pak si takový stát nezaslouží existenci.
Citovat
 
 
#70 OdvolatelnostHonzaD 2012-01-30 19:35
Zajímalo jak by jste pak chtěl prosadit nepopulární, leč v některé době nutné kroky / zákony. To by ti politici, kteří je prosazují byli rychle z kola ven, tedy pod kýženou číslovkou 200. Co když bude opravdu potřeba snižovat nějaké státní platby, které se dotýkají velké většiny (např.důchody), nebo naopak zavést, či upravit daně způsobem nepopulárním, tedy zvýšit ? To by mohlo být i nemožné. Mnohým je úplně jedno stejně tak jako dnešním politikům, co bude zítra. Vždyť se podívejme kolik lidí je ochotno se zadlužit na koupi věcí zbytných a nehledí na to, že v budoucnu mohou mít velký problém.
Citovat
 
 
#69 Odpověď panu Jardovi:Pauk 2012-01-15 11:33
Očekávám racionální nabídky na můj inzerát, nikoli "hlubokomyslné" diskuze o "věčných" leč neužitečných "pravdách", stejně jako naivní protimluvné škarohlídské a nepřejícné námitky. Vaše sebestřednost mě nikterak nepálí.
Citovat
 
 
#68 RE: Právní stát je spoluvlastnictv í občanů nikoliv kořist politikůJarda 2012-01-14 18:13
Citace Pauk:
Tímto Vás pasuji na administrátora. Pokud sám nevymyslíte něco lepšího.


v podstatě neexistuje žádná politika, náboženství, ideologie, ekonomika ani filosofie - existují jen a jen lidé. A ti, ve velkém měřítku, pořád ještě žijí v domnění, že rozum je tím největším darem, který kdy dostali - velký omyl. Má otázka je, jak se vypořádáte se sebestředností???
Citovat
 
 
#67 Odpověď panu Petrovi:Pauk 2012-01-04 15:39
Tímto Vás pasuji na administrátora. Pokud sám nevymyslíte něco lepšího.
Citovat
 
 
#66 RE: Právní stát je spoluvlastnictv í občanů nikoliv kořist politikůPetr 2012-01-04 13:24
Přečetl jsem si článek a musím říct, že to má dvě zásadní chyby. Systém je neanonymní, což je snadno zneužitelné - komunisti a nejen oni toho dokázali dobře využít. Netransparentní - jak zajistíte, že jsou hlasy počítány tak, jak se má? V tomhle systému má administrátor nebo skupina administrátorů obrovskou moc a možnost falšování výsledků, přestože je systém adresný - to nám ukázaly už věci veřejné.
Citovat
 
 
#65 Panu Petru Ježkovi - naléhavá prosbaPauk 2011-11-19 16:28
Ať už jste či nejste onen Ing. Petr Ježek, PhD.,prosím, abyste už v diskuzi se mnou nepokračoval a na své případné čtenáře se obracel vlastními články, budou-li v tomto mediu otištěny, nebo vlastním webem a neparazitoval na cizích (v tomto případě mých) myšlenkách. Když jsem inzeroval svůj záměr podpořit aplikaci IT v konsenzuální správě spoluvlastnictv í, nemyslel jsem tím podporu "ekonomů", "filosofů", ani astrologů (či jejich kříženců, zmíněných ostatně v epilogu mého článku) a podobných "vědeckých pedagogů", zjevně nedostatečně placených i jinak společensky oceňovaných. Upřímně lituji Vaše studenty.
Citovat
 
 
#64 O penězích a o násPetr Ježek 2011-11-19 14:20
také jste se v USA setkali s lidmi, kteří se modlí k Bohu, aby jim pomohl k penězům? V tamní societě jsou peníze a vlivné postavení synonymem úspěchu a úspěch je nejčastějším přáním nejen jako součást motliteb Jistý Karl Marx tomu říkal peněžní fetišismus... Smysl existence peněz je vykládán pomocí jejich funkcí - transakční (směnné), zúčtovací (metrické) a pokladu (depozitní). Tak je to na celém světě vštěpováno studentům ekonomických oborů. Jenže k čemu je vám poklad, když jej nemůžete v nouzi použít k nezbytným transakcím? K čemu je vám jednotné zúčtovací měřítko, když byste měli měřit statické ekonomické veličiny aniž by byly statky, jež tyto veličiny reprezentují směňovány? Takže transakční funkce peněz je jediná univerzální a nepopiratelná, zatímco obě zbývající jsou již od této funkce fukčně odvozeny. Střih do praxe: Peněz je mnohonásobně více než těch, které právě obíhají jako zprostředkující médium ekonomických transakcí. Peníze jsou uloženy v bankách, pod matracemi, v realitách, v drahých kovech... Proč? Jedním z důvodů je obava z nouze peněz potřebných k nezbytným transakcím zajišťujícím kulturní život. Problémem je druhý důvod - peníze jsou deponovány jako zdroj potenciálního nadstandardního výnosu ze spekulačních motivů. Peníze hedgeových fondů neslouží kulturnímu životu občanů, ale exkluzivním peněžním požadavkům nemnoha vůdců trhu schopným vydělávat na lživých fámách o virtuálním předmětu transakcí. Peníze se stali komoditou, která je za jiné peníze směňována. To vše se děje na základě bezprecedentní exkluzivity bakovní úvěrové emise peněz, při níž běžné banky poskytnutím úvěru zakládají své peněžní aktivum, aniž by k tomu potřebovaly skutečný pasivní zdroj (viz účetnictví bank) a které se funkčně naplní splacením úvěru bance. Vlastníkům bank tak zůstává velké množství peněz, které nemuseli investovat, zato je mohli přímo vytvořit. Přitom nic, zejména ne efektivita, banky neopravňuje k odklánění peněz z reálně ekonomických trhů na trhy finanční, kde se doslova škrtem pera přeceňují problematická finanční aktiva. Může toto učinit softwarová společnost? Může to učinit pekárna či škola? Pomocí tzv. Finační páky (úvěru) se na nadstandardně výnosné rizkantní finanční investice vyplácí i vysoká úroková sazba, která by se u projektu Systému Řízení Politického Ŕegistru (podle autora původního článku) stejně jako u projektu Smart Grids vůbec nevyplatila pro nízkou vlastní finanční výnosnost Projektu. každý okamžik, ve kterém jsou někde nějaké peníze zdrženy mimo peněžní oběh a nebo slouží fiktivním transakcí, se jich nedostává na straně občanů-spotřebitelů a na straně fiorem-výrobců. Současně se absurdně fetišizuje držba peněz tam, kde přebývají a na druhé straně vznikají sociální problémy a kriminalita z nedostatku peněz. Přitom kriminalita nuzných z absolutního nedostatku je kombinována s kriminalitou bohatých s motivacemi omezenými pouze na peníze a perverzní spotřebu. Už chápete, proč je držba peněz systémově chybná? Pak jistě chápete, že chybný je i právní koncept vlastnictví peněz. Stačilo by přitom sjednotit obsluhu všech reálných transakcí Peněžními Právy Čerpání (SDR není svou podstatou nic jiného) vázanými na stabilní objem peněz, který by se měnil pouze v závislosti na růstu produktivity (jako odměna společnosti za zvýšenou produktivitu). Pochopitelně existuje mnohem propracovanější systémový koncept takovéhoto finančního systému, doporučuji inspiraci na ekonomickarefor ma.cz (všechna čest, Jiří Schlimbachu!). To vše je mnohem složitější algoritmický úkol než pouhá kybernetická demokracie. kybernetici a ekonomové se potřebují navzájem a nehodí se, aby neznalosti jednoho byly zakrývány nasupeností a nepodloženými a-priori soudy, zatímco druzí jsou již kvantosystémově na vyšší "energetické" hladině :-)
Citovat
 
 
#63 O legislativě a o násPetr Ježek 2011-11-19 13:12
Jak známo, legislativní proces je stále více ovlivněn zájmovými skupinami motivovanými peněžním profitem. Důsledkem je neefektivní a nesystémový právní systém, který následně usnadňuje eticky konfliktní chování právníků v rolích státních zástupců, soudců i advokátů jako členů zájmových skupin a uživatelů zmanipulované legislativy. Ústavní právo se namísto přímé aplikace v reálných řízeních stává stále více akademickým tématem (viz kauza Stwora) bez reálného naplnění záměru. Jak si představujete změnu tohoto stavu, kdy sami právníci spíše těží z nesystémového řešení obsahující nejennu systematickou chybu? Jsem vysokoškolský pedagog a vedu své studenty k poznání chyb současného stavu i k metodám hodnocení projektů tento stav napravující včetně prvků legislativní povahy. Příliš mnoho svého času zakazovaných kybernetiků zapomnělo na to, že o tom, jak bude použit jejich koncept, nerozhodují oni. Rozhodují ti, kteří prošli prověřením trhem - tak nedokonalým, jak nedokonalí jsme my, lidé, jeho účastníci. Všechny systémy, které nemají výhradně technický výstup, jsou ovlivněny těmi, kdo řídí bez ohledu na to, zda k tomu mají mandát a znalosti. Pokusy zavést algoritmizované systémy iteračního výběru optimálních investičních variant na dvou českých ministerstvech skončily v tichosti z politického rozhodnutí těch, kdož se cítili být ohroženi. Kolik kybernetiků lze politicky koupit či ovlivnit? A kolik občanů bez náležité (nikoli formální) vzdělanosti? Ptám se z toho důvodu, že sebekrásnější myšlenka se v rukou Ďábla stává nástrojem zkázy (odtud bonmot o Ďáblovi skrytém v detailu). V oblasti legislativy je tedy žádoucí oslabit současný klientský legislativní proces, kdy klienti požadují to, co koliduje s požadavky drtivé většiny kulturních občanů. Požadavek dvou volebních obvodů - místní a republikový- je jedním ze základních. Další se týká zákazu pozměňovacích návrhů - nelze předkládat nedostatečně zoponovaný a lidsky nekonsensuální legislativní návrh a současně jej nelze pozměňovacími návrhy deoptimalizovat . Politik-zákonodárce může získat mandát k zákonné či podzákonné iniciativě pouze proti smluvě s voliči, kdy kterýkoli z voličů poukazem na rozpor mezi programem politika a jeho konkrétními činy vede okamžitě k odvolání politika. Obecné referendum se pak musí týkat práva občanů odvolat vládu, neplní-li tato své smluvně definované správní úkoly. A tak bychom mohli pokračovat.
Citovat
 
 
#62 Algoritmy a člověkPetr Ježek 2011-11-19 12:17
Citace Pauk:
Obávám se, že to co zamýšlíte, nejen že nejste schopen legislativně zformulovat, natož zalgoritmizovat , ale i pokud byste to prosadil, bylo by to ještě mnohem horší (i složitější), než stávající stav.


A ničeho jiného se již neobáváte? :-) Algoritmizace nemůže nahradit kreativitu, může a musí jí ale vymezit pro případy rizik Pareto neefektivity a rizik oslabení odpovědnosti oproti svobodě. Ústavní soudce bude potenciálně úplatný v té míře, v jaké i on bude rozhodovat podle peněžně-vlastnických kriterií. I vy napíšete program optimální nikoli funkčně, ale s ohledem na jeho ekonomickou výtěžnost. Klíčové je resetovat současné nastavení rozšířených funkcí peněz a související přístupová oprávnění. Tím dojde k přirozenému oslabení jednostranné virtuální motivace a k rozšíření motivací reálných včetně pochopení vlastních osobních dispozic a šancí ne jejich nekonfliktní využití nebo na oprávněnou podporu při jejich nedostatku. Dovolím si rýpnutí - matematika je dobrý sluha i k změně rolí sluhy a pána, jen se nesmíme ptát po důsledcích v okolí... Mimochodem, čísel se ještě nikdo nenajedl...
Citovat
 
 
#61 Odpověď panu Leo K.:Pauk 2011-11-12 15:33
Souhlasím. S možností referenda se v článku i v záměru počítá, proběhlo by stejně adresně a s využitím téhož software, jako výběr zmocněnce. Např. referendum o přístupu k Euru by dostalo název fiktivního poslance "Euro" se lhůtou pro ukončení hlasování. Náklady na něj naběhlé by se evidovaly stejně jako na každé jiné hlasování. To znamená, že např. prohranou válku, vyhlášenou např. Slovensku na základě referenda, by "zaplatili" ti, co pro ni hlasovali. Naopak "kořist" z vítězné války by byla rozdělena zrcadlově, a to tak, jak by auditor spočetl. Nedovedu si představit jakoukoli hodnověrnou prognózu záměru, který se předkládá k přímému rozhodnutí voličům právě proto, že je příliš nejisté a riskantní pro klasické parlamentní hlasování.
Citovat
 
 
#60 RE: Právní stát je spoluvlastnictv í občanů nikoliv kořist politikůLeo K 2011-11-12 08:57
Bylo by to nutné doplnit institutem obecného referenda s výstupem, který by byl závazný i pro zastupitele. Hodnocení "ex post" totiž nezabrání odhlasování různých úchylek. Samozřejmě by toto referendum muselo být vypisovatelné za jiných podmínek, než např. navrhuje Karolína Peak.
Základem musí být, že pro referendum musí platit minimálně stejné podmínky jako pro volby - a samozřejmě, že výstup z referenda není hlasem poradním, ale zákonodárným.
Citovat
 
 
#59 Panu Petru JežkoviPauk 2011-10-31 16:44
Obávám se, že to co zamýšlíte, nejen že nejste schopen legislativně zformulovat, natož zalgoritmizovat , ale i pokud byste to prosadil, bylo by to ještě mnohem horší (i složitější), než stávající stav.
Citovat
 
 
#58 Odpověď na předchozíPauk 2011-10-29 11:23
Nepovažuji stát za PODNIK (firmu, plánující ZISK a měřící jeho dosažení a rozdělování).Účtování příjmů a výdajů státní pokladny už dávno probíhá, možná je členěno dle resortů, ale podrobněji asi nikoli nebo různě a nezávazně. Na podrobnější účetní metodice se musejí všichni shodnout, nebo to přenechat zkušeným nezávislým auditorům (třeba i mezinárodním). Vždycky asi zůstane nějaká položka "různé" (nezařaditelné) , která se zaůčtuje všem poměrně. Systém by nic PŘEDEM nevyhodnocoval - pouze následně.Politici by to však ve vlastním zájmu dělat měli, aby se udrželi co nejdéle. Spory o to, na které hlasování jaké náklady naběhnou, musí vyřešit nevolený a soudem pověřený auditor a přezkoumat může soud. VÝNOSY systém samotný řešit ani zkoumat nebude: buď jsou - nebo nejsou dostatečné (t.j. převyšující dosavadní výdaje a zajišťující dostatečnou, zákonnou, případně ústavní rezervu).Riskovat se nebude!!! Vyloučen ze hry (dočasně) budete nikoli proto, že jste s něčím předem souhlasil či nesouhlasil, ale proto, že jste "vsadil na špatného koně" a riziko jste včas nerozložil na vhodné jiné poslance, jejichž saldokonto je příznivější. Uznávám, je to trochu "ruleta", ale to je celý náš život. "Zájem všech, či většiny" je falešný mýtus. Každý jednotlivec se chybami učí, a to neustále. Jedinou "životní jistotou" je smrt (v nejistém termínu). Hlavní nadějí všech mafiánů je benevolence k zadlužení státu (dluhy nakonec zaplatí hloupí nemafiáni, kterým bylo nakukáno, že je to v jejich prospěch). Celý systém je založen na třech základních protichůdných vektorech: osobní tužby voličů, ambice zastupitelů, stav státní (společné) pokladny. A na jejich dynamické rovnováze (statická je již z povahy věci vyloučena).
Citovat
 
 
#57 RE: RE: Ještě panu psovi:pes 2011-10-28 18:06
Jeste jsem zapomnel zareagovat na jednu poznamku. Ohledne prodeje prav k uctum. Pravdepodobne jsem se nevyjadril dostatecne srozumitelne. Myslel jsem mozny prodej prav k volebnim uctum smerem od obcanu ke “gaunerum”, ackoli nepredpokladam, ze by se jednalo o masovy jev, Ale to jen na okraj.
Citovat
 
 
#56 RE: Ještě panu psovi:pes 2011-10-28 15:56
Omlouvam se za nepeclivost. Hodnoceni verejnych zakazek byste tedy nejspis chtel vyjadrovat rovnou penezne. Mozna na nejake jine dostatecne siroke skale bodu, na tom vlastne nezalezi, i kdyz je to rozhodne lepsi, nez v me predchozi, chybne predstave. Zalezi predevsim na prevodu "pomyslne hodnoty" zakazky na zvolenou metriku, tj. problem jejiho vycisleni z ruznych hledisek.
Ohledne uvadenych prikladu jsem nepredpokladal, ze byste zase Vy zapomnel, ze Vas system je pouzitelny temer univerzalne, zastupitelstva mest a obci nevyjimaje. Chcete-li si vsak pro nazorne vycisleni hodnoty zakazky vzit jakykoli jiny priklad, prosim, treba nejakou armadni zakazku, nebo zvyseni spotrebni dane u pohonnych hmot. No, ale vubec nejlepsi by bylo ekonomicky vyhodnotit predkladanou novelu zakona o verejnych zakazkach, to by me vskutku zajimalo.
At si nakonec vyberete kterykoli priklad, rad bych videl alespon podrobnou rozvahu, tj. co vse byste zapocital do nakladu, a co do vynosu ci prinosu pro stat, obcany, atd. (treba i v case, jak navrhujete).
Napr. Opencard - naklady-OK, vynosy ci prinos pro občany Prahy-?, pro město-? Finalni hodnoceni = ...
Nebo Pandury - naklady-OK, vynosy/prinos pro stat-?, obcany-?, pro nasi bezpečnost-?
Opravdu existuje jedine spravne ciselne vyjadreni dulezitosti kupr. teto potreby ve vztahu k ostatnim potrebam statu, byt v dane dobe? Myslim, ze nazory na to se budou vzdy ruznit. Pak ale vznika otazka, proc bych tedy mel byt vylucovan ze hry na zaklade hodnoceni, se kterym pravem nesouhlasim?
Take bych rad vedel, jak byste do toho zapocital tzv. korupcni dan (pravdepodobne uplatnovanou napr. v jiz vyse zminenych pripadech). Odecist byste ji mohl az po rozhodnuti soudu, nepletu-li se, a toho se u nas asi jen tak nedockame. Mozna mate predstavu, ze by to s Vasim systemem zacalo fungovat jako mavnutim kouzelneho proutku. Na to bych si ale nevsadil. Mafianske vazby jsou jiz davno upevnene. Mozna, ze to bez revoluce, bohuzel, nepujde.
A pak je tu stale Vami opomijena otazka na system volby a kontroly onech moudrych hodnotitelu, ktery by mel zarucit, ze budou jednat v zajmu vsech/vetsiny? obcanu. Snad jesm to opet neprehledl.
A na zaver jeste jedna trochu jizliva pripominka, omlouvam se. Pokud pripustime, ze taci moudri hodnotitele, kteri dokazi vse spravne vyhodnotit a spocitat k blahu vsech, existuji (a je pouze problem je dostat na spravne misto), pak by mohlo byt s jejich pomoci funkcni i cenralni planovani, ne?
Citovat
 
 
#55 Petr Ježek 2011-10-27 16:21
Chyb je minimum, většinou jde o záměr kormidlovaný k uzákonění těmi chtřejšími, byť bezskurpulózním i.
Citovat
 
 
#54 RE: Ad: Nápad je to zajímavý, ale ...Petr Ježek 2011-10-27 16:16
Každý systém, který ignoruje odpovědnost jednotlivců, nevyhnutelně spěje k erozi. K téže erozi, byť z jiné příčiny, spěje i systém, který nedbá na lidskou důstojnost každého jednotlivce. Jestliže kterýkoli lidský jednotlivec rezignuje na vlastní lidskou důstojnost a kulturnost a odepírá-li jí přímo ři nepřímo jiným lidem, nezaslouží než nést za to plnou osobní odpovědnost trestní. Podmíněný souhlas s nadřazeností lidského jedince nad jakoukoli lidmi tvořenou entitu (instituci) závisí na prosazování plné osobní odpovědnosti za jakákoli svá rozhodnutí s jakkoli širokým dopadem. Mám-li mít práva nad jiné, pak musím mít i povinnosti nad jiné, má-li být nový systém stabilní. K tomu je dále nezbytné zrušit vlastnictví peněz jako transakčního média, nikoli jako formy bohatství. Peníze musí být výhradně nástrojem zprostředkování transakcí všude tam, kde neexistuje ochota k naturálním transakcím. Tím zaniknou finanční trhy, neboť o prázdné virtuální finanční transakce nebude žádný zájem vzhledem k omezenému množství peněz v oběhu. Současně se posílí se financování reálné ekonomiky. Představa, že současná vláda se nechá přesvědčit k zásadní pro ni nevýhodné změmě, je zcela naivní a vychází z neznalosti psychologických profilů politiků (analogie s rokem 1989 je zcela nerealistická). Je nezbytné se obracet na ústavní soud, aby se ten permanentně staral o čištění legislativního procesu. Občanům musí být doručena správa, že každý občan má přirozené právo žádat po svém zvoleném politikovi náhradu škody za nesplněné volební sliby a za přenášení nákladů a škod politických rozhodnutí na občany. Současně musí být každému občanu evidován celkový majetek a jeho volební historie jako prvek jeho ekonomické a občanské odpovědnosti. Je třeba zavést právo obecného referenda k odvolání vlády neplnící svůj program nebo konající v neprospěch většiny občanů. Každá volba musí zakládat pevnou smlouvu mezi občanem voličem a jím voleným zástupcem ve vládě příslušné úrovně s právem výpovědi ze strany voliče při neplnění smlouvy ze strany zástupce. Volič je povinen vypovědět jím zvoleného zástupce na základě kýmkoli předložených důkazů o neplnění povinností ze strany zástupce. Politické strany jsou financovány výhradně ze všeobecných daní, jakýkoli soukromý sponzoring je zakázán jako potenciální korupce. Stranám jsou subvencovány pouze nezbytné osobní a provozní náklady, strany nesmějí investovat a jejich volební náklady se v důsledku zániku pravidelného volebního cyklu stanou marginálními a nesubvencovatel nými (webové prezentace zvládne zdarma kdokoli z dané strany ši sdružení). Zástupci občanů ve vládě pobírají služné ve výši průměrné měsíční mzdy s prémií jejího dvanáctinásobku splatné po pěti letech s minimálně třemi roky nepřetržitého mandátu, pokud k tomu občan volič, který zástupce volil, dá souhlas s ohledem na svou a společenskou ekonomickou úroveň (neodovolaný, ale neproduktivní a občanu či veřejně nepříliš prospěšný zástupce nemůže být oceněn prémií). Občan je s prémií povinen souhlasit v případě, že zástupce prokazatelně vytvořil dodatečný veřejný prospěch, aniž poškodil občana voliče (pareto efektivita). Tolik z mé připravované publikace...
Citovat
 
 
#53 Ještě panu psovi:Pauk 2011-10-26 17:20
Škoda, že jste ten článek nečetl pečlivě. Projekty (Opencard je města Prahy, nikoli státu) má hodnotit státní nezávislý auditor, případně soud. Tj.průběžně naběhlé náklady a výnosy. Hodnotou +1,-1 hodnotí (zmocňuje) volič konkrétního zastupitele, nikoli jeho každé jednotlivé rozhodnutí.Pokud věříte volebním seznamům více, než bankovním účtům, je to Vaše věc. Pověřěná (státem) banka (či např. ČSÚ) by nic neprodávala, nýbrž zřizovala a provozovala příslušnou agendu ve spolupráci s matrikou, včetně informací majitelům účtů. Účty voličů by byly neveřejné (na rozdíl od účtů důvěry politiků) a z žádného by pochopitelně nebylo možno nic vybírat v hotovosti, ani úročit či převádět na jiného. Lobistům nepomůže ovlivnit auditora, protože ten je přezkoumatelný soudem, museli by ovlivnit spoustu voličů, kteří by následně vypadli v případě jejich zadlužení. Ve vztahu vlády a parlamentu by se nic zásadního neměnilo, pokud by poslanci příliš často vyslovovali vládě nedůvěru, mohli by na to doplatit, že by důvěru pozbyli sami. Správné IT řešení je takové, kde volič jediným inf. vstupem ovlivňuje maximum, aniž by se pletl do vlády a do justice. Ale klidně tlačte dál (soukromě i veřejně) na poctivost a spravedlnost. Držím Vám palce.
Citovat
 
 
#52 RE: Ještě panu psovi:pes 2011-10-26 15:01
Takze tunelu Blanka nebo projektu Opencard, jako bezpochyby verejnem prospesnym investicim, byste dle Vaseho komentare musel priradit ve Vasem systemu hodnoceni +1. Predpokladam, ze byste to neudelal. Ale jak je pak hodnotit?
"Ovladnout" radu hodnotitelu, bohuzel dosud nijak Vami nedefinovanou, ale zasadni pro Vas system spravy, lidmi, majicimi na mysli "verejny zajem" vyse zmineneho typu, by u nas bylo bohuzel velmi snadne. Mate-li navrh, jak tomu predejit, sem s nim.
Rovnez tak prodej pristupovych prav volicu k jejich uctum by jakykoli bankovni software jen stezi vyresil. Snad jedine ten s biometrickym overovanim, pak by bylo mozne opet pouze nakupovani hlasu ke kazdym volbam jako dnes, za pivo ci stovku. Vedle toho by e-volby znamenaly riziko ztraty anonymity.
Jinak co se tyce vztahu parlamentu a vlady, at jiz by byl definovan stejnym zpusobem jako mezi volici a zakonodarci, nebo jinak, kazdopadne by bylo potreba (a to na obou urovnich) skrze Vase "parametricke regulatory" omezit "skatulata, hejbejte se" na nejake smysluplne dlouhe funkcni obdobi (zakonodarcu /ministru), jinak by z toho mohl byt hodne nepovedeny gulas.
Jiste je za Vasim navrhem spousta prace a dobre vule, nicmene jak jsem jiz uvadel drive, problem vidim spise jinde. Rekl bych, ze mnohem potrebnejsi je dnes verejny "tlak" na poctivost a spravedlnost, nez na informacne-technologicke zmeny. Transparentnost a verejne pristupne oduvodneni vsech rozhodnuti, spolu s otevrenou verejnou podporou vyse zminenych, desetileti zanedbavanych, zakladu duvery mezi obcany, to by mozna stacilo k fungovani i soucasneho systemu.
Citovat
 
 
#51 RE: Ještě panu psovi:J. 2011-10-23 21:51
Článek je velmi zajímavý, s mnohým lze souhlasit. Ani chybou není, že není komletní teorií Všeho.
Celkově se jedná o velkou skládanku, která by měla vyjít z historie, vytvořit novou filosofii řízení společnosti na vědeckých základech.
Je pravda, že technologie se každým rokem posouvají, ale řízení společnosti je stále na úrovni Přemysla Oráče.
Zpětná vazba chybí.
Každý řidič automobilu to využívá.
Sleduje provoz na silnici a na základě vyhodnocení(zpě tné vazby) otáčí volantem.

Takže prvním předpokladem pro vědecké řízení společnosti je zpětná vazba.
Vždyť o čem byl rok 1989?
Všichni chtěli kulaté stoly, aby mohli při jednání dosáhnout korigujících změn.
Bohužel ani demokracie toto nevyřešila. viz výsledky voleb... 1 přeběhlík dokáže určovat dění v parlamentu, nebo nyní 3 lidé šéfové stran čekají co dovolí správce financí.

Dalším předpokladem je dualita v řízení společnosti, např. dvě vlády označené chcete-li + a -. Se stejnými pravomocemi, které by střídavě přejímaly vládu na základě např. elektronického hlasování. Samozřejmě se zástupci přímo odvolatelnými.

Problémem dnešního světa není boj mezi bohatými a chudými, ale ztráta harmonie.
Člověk se rodí a umírá nahý.
Máme dvě cesty
Diktaturu nebo harmonii.
Buď nás čeká diktátor, nebo se pokusíme vytvořit vědecké řízení společnosti harmonii.
Citovat
 
 
#50 Ještě panu psovi:Pauk 2011-10-08 09:37
Pokud "gauneři" budou spravovat stát bez dluhů a ke spokojenosti voličů, nezaslouží si Vaše předsudečné označení. Vaše obavy asi nerozptýlím, zejména jste-li "poctivý zákonodárce" a neumíte-li programovat a nevyznáte se v právním řádu. Pak by pro Vás bylo nové volební právo "omezením" - pro voliče naopak podstatným rozšířením. Váš "námět" byl již příčinou vzniku mého článku. Vaše představy o "zkalkulovatelno sti" (i další) Vám nehodlám vyvracet a rád je přenechám k řešení Vám (stejně jako obrodu moci výkonné i soudní).
Citovat
 
 
#49 jeste od psapes 2011-10-08 01:16
Vysoke odmeny Vam zaruci pouze zesileny zajem gauneru o ziskani mandatu a zneuziti systemu, poctive zakonodarce nikoli.
Ani dalsim komentarem jste pak moje obavy z realneho fungovani Vaseho systemu nerozptylil.
Pokud bych uz mel pripustit moznost omezeni volebniho prava, museli by mit lide duveru v hodnotici system (ponechme stranou zpusob jejich vyberu). Namet pro Vas - zkuste si vzit 10 po sobe jdoucich hlasovani v parlamentu a nechat je ohodnotit nekolika lidmi, a ohodnotte si je i sam, uvidite. Predstava, ze vse jde vycislit a zkalkulovat, a to k uplne shode vsech, se mi jevi jako snova. Mozna kdyby se k tomu pridala povinnost hodnoceni verejne zduvodnovat, bylo by to alespon o neco pruhlednejsi a třeba i poucne.
Dalsi nereseny problem je však delba moci, nejak se Vam vytratila ze systemu moc vykonna. Co s tim?
Citovat
 
 
#48 Panu Hinkovi:Pauk 2011-10-07 10:18
Je to přesně tak. Teď jde o to, zda čekat na nesametovou revoluci a nemít nic připraveného "v šuplíku", nebo si to zatím vyzkoušet v nestátním sektoru. V nové revoluci budou davy požadovat řešení okamžité, hotové a bez prodlení. Mimochodem v novém řešení odpadnou starosti o "konflikty zájmů", protikorupční výbory a jiné bezzubé a liché orgány parlamentní. Rovněž senát se stane zbytečným - neboť jeho hlavní argument, že je volen jinak a na jiné období, odpadne.
Citovat
 
 
#47 Pěkné myšlenkyJan Hink 2011-10-06 22:23
Ale v praxi klidnou cestou nerealizovateln é. Žádná demokratická vláda (myslím současné ve světě vládnoucí lžidemokracie) nedopustí takovou změnu. Nejprve se tomu vymějou a kdyby šlo do tuhého, označí propagátory za extremisty. Dobrali byste se totiž k závěru, že byste museli současný režim utopit v krvi.
Citovat
 
 
#46 Odpověď panu psovi:Pauk 2011-10-02 10:49
Začátek:
Ústřední myšlenkou článku je, aby stát (i jiná právnická osoba s voleným vedením), byl spravován svěřenskými správci (obdoba advokátů). Advokát musí mít adresnou plnou moc od zmocnitele (nikoli anonymní "voličský mandát"). Aby poslanec nemusel stohovat plné moci svých voličů (a to je právě ten informačně technologický problém), musí mít k dispozici nástroj jiný (např. "bankovní" software). Seznamte se s nějakým zkušenějším advokátem a nechte si vysvětlit, jak on zcela běžně řeší problémy střídajícího a měnícího se vztahu zastupitele a zastoupeného (nemá zdaleka jen jediného klienta).
Citovat
 
 
#45 Odpověď panu psovi:Pauk 2011-10-02 10:45
Jistě Vám vysvětlí i otázku své propagace ("kampaně"), jakož i odebrání zmocnění klientem. Co si vydělá - to má (a nic víc). Když podělíte dnešní celkové příspěvky státu všem politickým stranám počtem poslanců (280), dostanete takový plat, o jakém se Vám ani nesnilo, takže se o ně nemusíte bát, ani o jejich motivaci.Tak jako máte možnost zjistit si úspěšnost advokáta na internetu (soudní spory, správa majetku klientů), stejně budou dostupné informace z hlasování parlamentu i stavy účtů důvěry jednotlivých poslanců. Ti voliči, kteří budou často "zmatkovat", se brzy sami vyloučí ze hry a stav se ustálí. Politika bude nudná právnická záležitost, k žalu bulvárních novinářů.
Citovat
 
 
#44 RE: Právní stát je spoluvlastnictv í občanů nikoliv kořist politikůpes 2011-10-01 22:58
Pokracovani predchoziho prispevku:
No kazdopadne v 8 rano u nej nastane zmena zivotniho rezimu, vstup do parlamentu, studovani problematiky, ktere se bude chtit venovat. No a treba v 7 vecer uz zase navrat do predchoziho zivota, jelikoz bodove ohodnoceni se holt nejakou shodou okolnosti po kauze ve zpravach zase zmenilo. V horsim pripade by to bylo treba az po par tydnech ci mesicich, kdy by byl navrat do predparlamentni existence jiz mnohem slozitejsi.
Mate nekdo nejakou lepsi konkretni predstavu o moznem realnem fungovani navrhovaneho systemu?
Nechci jen kritizovat, ale zatim nemam zadne navrhy jak tu nenezranou chobotnici oklestit a jak a cim ji nahradit. Snad jen verejne se zastavat poctivosti, spravedlnosti a smysluplnosti byti. Kdokoli tak bude cinit v dobre vire, rad ho podporim.
Citovat
 
 
#43 RE: Právní stát je spoluvlastnictv í občanů nikoliv kořist politikůpes 2011-10-01 22:57
Souznim s pocitem deziluze ze soucasneho systemu spravy veci verejnych.
Nicmenene nesouhlasim s tim, ze je to pouze problem informacne technologicky.
A navic mam k navrhovanemu systemu nekolik zasadnich vyhrad. Dokazate si predstavit, jak by se v nem chovali bezni obcane a politici?
Mam obavy, ze by se jednalo o permanentni predvolebni kampan, ve ktere by se malokomu dostavalo dostatecnych a pravdivych informaci k spravedlivemu hodnoceni zadatelu o vstup do parlamentu. Kolik by bylo vsech medialnich kauz a pseudokauz bez sanci je spravedlive posuzovat, az by mnohe omrzelo vubec nekoho hodnotit.
Za druhe - predstavte si, ze se nekomu podari se do parlamentu konecne dostat, treba v 8 rano. Mimochodem, bude to profik, zivici se politikou (z cehoze bude placen v dobe mandatu a mimo ni?), ci normalni smrtelnik, ktery bude mit svou praci/zivnost?
Pokracovani nize (cely prispevek je prilis dlouhy).
Citovat
 
 
#42 Tak popořádku: panu K, panu Černému a panu LegneroviPauk 2011-09-24 14:05
Panu K: podporu politiků jsem popsal v epilogu mého článku, který stále platí.
Panu Černému: Nenechme se mást pojmy z obchodního zákoníku, že stát je firma. Byla by to katastrofa, už jen proto, že firmu lze kdykoli komukoli prodat, zaměstnance vyhodit, majitele zavřít, firmu vytunelovat, nechat zbankrotovat. A je zcela lhostejné, zda by to byl podnik "socialistický" (jako v upynulých 40 letech - nebo "kapitalistický". Máme-li používat právních pojmů, pak stát má nejblíže ke "svěřenství" potažmo ke "spoluvlastnictv í" - nikoli však ke spoluvlastnictv í výdělečnému, ale spíše dědičnému. S dědictvím slušní lidé nehazardují ani nekšeftují, nýbrž ho chrání a udržují. V osobním životě se v civilizaci svěřuje dědictví správcům (svěřeneckým), vázaným přísnými zákony i vlastní ctí. Co brání tomu, aby se tak přistupovalo i ke státu? Češi dosud nepochopili rozdíl mezi civilizovaným státem a prvobytně pospolnou společností (která je "beztřídním" vzorem komunistům), kde vládl ten, co měl větší kyj, který dědili jeho potomci a druhové. K tomu, aby ČSSR byla i formálně feudálním státem, chybělo už jen to, aby členství a funkce v KSČ byly dědičné.
Panu Legnerovi: budu Vám držet palce i nápomocen stejně, jak jsem slíbil panu Havlíkovi.
Citovat
 
Copyright Seaplanet (c) 2000 - 2011 | ADWebdesign | Citarny.cz | IrelandPhotoMap |